Cambrera i ajudant de cambrera preparades per servir el sopar (1936)

Recomanació del Fotoclub:

El nou centre KBr, a l’espai de la Fundación MAPFRE al Port Olímpic, obre les portes al públic amb dos clàssics de la fotografia del segle XX: Bill Brandt i Paul Strand.

Bill Brandt (Hamburg, 1904 – Londres, 1983) és un dels fundadors de la fotografia moderna, juntament amb Walker Evans o Cartier-Bresson. La seva obra és indispensable per entendre la història de la fotografia i, fins i tot, la vida britànica de mitjan segle XX. Brandt va viure a Viena i a París, ciutat en la qual es va amarar de les idees del surrealisme com a ajudant de Man Ray. Això va marcar intensament els seus inicis i ja mai més el van abandonar. A través de les seves fotografies, que porta al límit i que sovint causen atracció i rebuig alhora, Brandt expressa allò que s’oposa a la familiaritat o habitud, l’unheimlich, categoria acunyada per Freud: allò que causa inquietud, estranyesa, desassossec.

La mostra, la primera retrospectiva de Brandt a Espanya, consta de sis seccions i reuneix 186 fotografies realitzades al llarg de gairebé cinc dècades que va positivar ell mateix, i en què aborda els principals gèneres de la disciplina fotogràfica: retrat, nu, social, paisatge, que es complementen amb escrits, algunes de les seves càmeres de fotos i documentació diversa, dins la qual destaca una entrevista que va oferir a la BBC al final de la seva vida, el 1983. Hi veurem el primer retrat que Brandt va realitzar a Ezra Pound, com a simple aficionat, i altres retrats emblemàtics de personalitats del món de la cultura, com Pablo Picasso, Joan Miró, Francis Bacon, Pau Casals, Henry Moore, Robert Graves, René Magritte, Peter Sellers, Franco Zeffirelli o Graham Greene, entre d’altres. També cal destacar les seves fotografies d’ulls, ben inquietants, que Brandt va realitzar els anys seixanta: primeríssims plans dels ulls de Jean Arp, Antoni Tàpies, Max Ernst, Alberto Giacometti, Georges Braque i Henry Moore, entre d’altres. Com va assenyalar el mateix Brandt: “El fotògraf ha de veure més intensament que la majoria de la gent”.

KBr Fundació Mapfre
Ronda del Litoral, 30

Del 9 d’octubre de 2020 al 24 de gener de 2021
Horari: de dimarts a diumenge, i festius: de 11.00 a 19.00 h