Carlos Pérez Siquier

Marbella, 1974

Carlos Pérez Siquier (Almeria, 1930) és un dels pioners de l’avantguarda fotogràfica a Espanya. Inicia la seva carrera als anys cinquanta al barri almerienc de La Chanca, retratant gent senzilla del carrer de manera espontània. De les aproximacions al neorealisme passa a un canvi d’estètica i les seves imatges, ja en color, en un moment en què la fotografia artística s’aferrava al blanc i negre,  incorporen influències de moviments com el pop o l’abstracció informalista. Les fotografies es caracteritzen per l’ús del color saturat i busquen seleccions de la realitat, amb pocs elements, fragments o detalls on traspuen el surrealisme, l’humor i la ironia, mantenint el purisme tècnic.
Pérez Siquier ha fet servir gairebé tota la seva vida la mateixa càmera, la mateixa pel·lícula i el mateix laboratori. No fa reenquadraments, i tampoc fa servir el fotòmetre, el flaix ni el trípode. Recentment s’ha passat a la digital, sense menystenir l’emoció de la fotografia analògica. Fa poques fotos i les mira molt temps després. Quan se li pregunta pels seus projectes, respon: “Siempre estoy trabajando, cuando te estoy mirando a los ojos veo lo que sucede detrás”. Als seus 89 anys, continua actiu com a fotògraf i conserva la seva melena blanca i la mirada jove i curiosa.
Aquesta retrospectiva reuneix més de 170 fotografies de les sèries més cèlebres de l’artista, realitzades entre 1957 i 2018, entre d’altres, La Chanca, La playa, La Chanca en color, Informalismo o Trampas para incautos, amb una  important aportació d’imatges inèdites.

Fundació MAPFRE – Casa Garriga Nogués
Diputació, 250