Daido Moriyama. A Diary

L’icònic fotògraf japonès Daido Moriyama (Osaka, 1938), guardonat el 2019 amb el premi Hasselblad de fotografia –considerat el Nobel d’aquesta especialitat—, té una ambició: fotografiar la vida.
Moriyama es va convertir en l’artista més destacat del moviment Provoke. La publicació japonesa, el subtítol de la qual era “material provocatiu per pensar”, va sacsejar l’escenari fotogràfic del Japó a finals dels anys seixanta i es va estendre a tot el món. L’estil distintiu de les seves imatges, are-bure-boke (gra, escombrada, desenfocament) i el seu disseny encara tenen influència avui dia.
Provocador, Moriyama ignora les pautes i normes convencionals; no hi ha jerarquies a l’hora de triar els motius. Explora la cara inhòspita, la part fosca de les grans metròpolis japoneses, capturant imatges opressives i atemporals i gairebé sempre en blanc i negre i alt contrast. Amb la seva càmera ha copsat durant més de quatre dècades de la seva vida els carrers de Tòquio, i més concretament, del barri de Shinjuju. Altres vegades, s’ha desplaçat a Europa i Amèrica, per bé que en les seves preses es repeteixen les escenes de carrer crues, a frec de l’abstracció. L’artista nipó no planifica: camina, troba i dispara. Moviment, fragmentació, caos. Per a ell, la càmera li permet copiar el món: la fotografia és una còpia de la realitat. A la pregunta: “Com descriuria vostè el seu estil de fotografia?”, Moriyama respon: “No pensis, sent, com diria Bruce Lee.”
La desescalada en l’actual crisi ha permès obrir aquesta exposició al públic, una mostra que recull cinquanta anys de treball del fotògraf japonès. Les obres es presenten sense sentit cronològic ni temàtic; es tracta d’una selecció aleatòria.

Fundació Foto Colectania
Passeig Picasso, 14
Del 3 de juny al 4 d’octubre de 2020
Nou horari per la situació actual:
– Dilluns, dimarts i festius, tancat
– Dimecres, dijous i divendres: de 16.00 a 20.00 h
– Dissabte: d’11.00 a 15.00 i de 16.00 a 20.00 h
– Diumenge: d’11.00 a 15.00 h
Entrada general: 4 € – Pagament només amb targeta de crèdit
Reserva franja horària: tel. 93 217 16 26
– Aforament limitat a un terç de la capacitat
– És obligatori dur mascareta protectora durant tota la visita (es pot adquirir a recepció)