Joan Fontcuberta. Monstres

Joan Fontcuberta i Pilar Rosado. Beautiful Agony

Recomanació del Fotoclub:

En aquesta exposició, Joan Fontcuberta (Barcelona, 1955) mostra sis projectes recents on s’endinsa en els conflictes del nostre temps i fa una reflexió sobre la fi de la fotografia com a instrument per conservar la memòria, la veritat, per donar pas a la intel·ligència artificial. En aquest nou paradigma són els mecanismes automatitzats els que generen les imatges a partir d’algoritmes matemàtics i que, sense prou control humà, segons Fontcuberta, “pot generar certes monstruositats”. Crea situacions que no existeixen, però que són amarades de realisme;  juga, així, amb la realitat i la irrealitat, amb mirada crítica i amb tons poètics i humorístics. Des d’imatges d’arxiu o àlbums familiars que es deterioren per processos naturals o químics, perdent així la seva raó de ser i augurant la desaparició d’allò que durant tant temps es va considerar que podia immortalitzar el món, fins a prediccions de futurs possibles la incertesa dels quals no permet esbrinar si es tracta de malsons o de progrés. Sorgeixen, així, els monstres: els del llenguatge, els de la política, la tecnologia, la moral, la ciència… L’artista intenta, però, domar aquests monstres i salvar allò que encara ens fa humans.
Una frase famosa d’Antonio Gramsci esdevé el fil conductor de la mostra: “El vell món està morint. El nou triga a aparèixer. I en aquest clarobscur neixen els monstres”.

Museu Can Framis – Fundació Vila Casas
Roc Boronat, 116-126