La mirada captiva

Recomanació del Fotoclub:

Autoria desconeguda – Retrat d’una dona, ca. 1848-1855 – Daguerreotip, 1/6 de placa CRDI
Col·lecció Joan Basseda Casas

El centre KBr acull aquesta exposició que ens transporta als orígens de la fotografia.

El daguerreotip era considerat una mena de prodigi fisicoquímic i “mirall de la memòria”, com es coneixia a l’època. Per a la seva consecució van ser cabdals Joseph-Nicéphore Niepce, que va experimentar amb la càmera obscura la sensibilitat de la llum a les sals de plata, i  Jacques-Mandé Daguerre, del qual procedeix el nom, i que va inventar els diorames i perfeccionar el mètode de Niepce. El 1836 va aconseguir la primera imatge sobre una placa de coure. El primer daguerreotip es va presentar al món el 7 de gener de 1839 i es va popularitzar ràpidament entre les classes benestants europees i nord-americanes, que se’l podien permetre.

La mostra fa un recorregut històric a través d’una selecció de més d’un centenar de daguerreotips datats entre les dècades de 1840 i 1860 de la col·lecció del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona. Hi podem veure retrats d’estudi (individuals, parelles, grups o post mortem). Se n’han pogut identificar alguns autors, per bé que en general no hi ha referències dels noms de les persones retratades. Hi trobarem, així mateix, objectes vinculats als daguerreotips que ajuden a entendre el procés tècnic i també el context històric i cultural de l’època.

El recorregut es completa amb dos audiovisuals i unes fotogrametries que fan possible una visió tridimensional de quatre daguerreotips de la col·lecció.

KBr Fundació Mapfre
Ronda del Litoral, 30
08005 Barcelona

Del 26 de febrer al  23 de maig de 2021