Martín Chambi i els seus contemporanis. Els Andes fotografiats

L’indi i la seva llama (1923) © Martín Chambi. Col·lecció Jan Mulder

Martín Chambi (Coaza, 1891 – Cusco, 1973), fotògraf peruà d’origen indígena, va dedicar-se a la fotografia durant tota la seva vida. Polifacètic i amb una prolífica obra, és conegut especialment per les seves imatges del Machu Picchu i les ruïnes de la civilització inca, així com pels paisatges dels Andes peruans i el retrat de la realitat dels seus coetanis indígenes.

Aquesta exposició antològica recull 80 fotografies de Chambi procedents de la Col·lecció Jan Mulder. Les imatges es complementen amb una quarantena d’obres d’altres fotògrafs coetanis seus que van visitar i documentar les zones del sud andí peruà: Irving Penn, Eugene Harris, Werner Bischof o Robert Frank, entre d’altres.

La mostra es divideix en cinc àrees temàtiques: Machu Picchu, Retrats d’estudi, Gegants en estudi, Gust pictorialista i Autoretrat. Cal destacar la primera, que recull un conjunt de fotografies del Machu Picchu durant el primer viatge de Chambi (1924). Seguint els passos de l’estatunidenc Hiram Bingham, que el 1913 va publicar fotografies del Machu Picchu per a National Geographic, Chambi queda colpit per la magnificència del passat i immortalitza les ruïnes d’aquella ciutat perduda, i, més enllà de la documentació arqueològica, ho fa amb una intenció artística i estètica.

Gràcies a la tasca de col·leccionisme i de recuperació de l’obra de Chambi, un dels màxims exponents de la fotografia contemporània i documental llatinoamericana de la primera meitat del segle XX, ha estat possible recuperar aquest valuós patrimoni cultural i artístic que altrament seria desconegut.

Fundació Foto Colectania
Passeig Picasso, 14

De l’1 d’abril al 12 de juny de 2022
De dimecres a dissabte: d’11.00 a 14.30 h / de 16.00 a 20.00 h