Noi, Gondeville, Charente, Francia (1916)

Recomanació del Fotoclub:

El nou centre KBr, a l’espai de la Fundación MAPFRE al Port Olímpic, obre les portes al públic amb dos clàssics de la fotografia del segle XX: Bill Brandt i Paul Strand.

Paul Strand (Nova York, 1890 – Orgeval, França, 1976) és un dels grans fotògrafs del segle XX la influència del qual continua vigent. La seva vida fotogràfica es va iniciar quan el 1902 el seu pare li va regalar una càmera. Cinc anys més tard, Strand es va matricular a l’Ethical Culture School, on va conèixer el sociòleg i fotògraf  Lewis W. Hine, que el marcaria profundament. Posteriorment, estableix una estreta amistat amb Alfred Stieglitz, pioner en la introducció de l’art modern als Estats Units, que també tindria una important influència en la seva obra.

El 1916 Strand realitza una sèrie de retrats de persones anònimes pertanyents a les capes més baixes del teixit social i que van causar un gran desconcert, ja que reflecteixen una espontaneïtat i frescor mai vistes anteriorment. Explora així el potencial de la fotografia com a instrument de superació de la visió humana mitjançant retrats íntims i captació de detalls i matisos en formes mecàniques i naturals.

Des de la dècada del 1930, en diversos viatges al sud-oest dels Estats Units i Canadà i Mèxic, el fotògraf desenvolupa projectes centrats en comunitats específiques, estudis de pobles a través de la seva gent i els elements culturals que els identifiquen. Strand és un dels fotògrafs que més esforços va esmerçar per convertir la tècnica en un nou llenguatge, avançant-se al que posteriorment es coneixerà com a fotografia directa o pura (straight photography). La seva obra transcendeix el temps que li va tocar viure gràcies a la seva agudesa visual, innovació constant i mirada oberta i compromesa.

Com ell mateix va assenyalar: “El fotògraf documental dirigeix la seva càmera cap a món real per registrar-ne l’autenticitat”. I “Tant se val la lent, o la sensibilitat de pel·lícula que facis servir o com la revelis; ni tan sols com la imprimeixis: no pots dir més del que puguis veure”.

KBr Fundació Mapfre
Ronda del Litoral, 30

Del 9 d’octubre de 2020 al 24 de gener de 2021
Horari: de dimarts a diumenge, i festius: de 11.00 a 19.00 h