William Klein. Manifest

Antonia + Simone + Barber Shop (1960)

Recomanació del Fotoclub (exposició reoberta i prorrogada):

William Klein és una figura clau de la fotografia universal del segle XX. Pioner de la fotografia de carrer i amb una clara voluntat de mostrar la realitat, va revolucionar les normes amb el seu esperit transgressor, recorrent als enquadraments arriscats, al granulat marcat a la pel·lícula i als grans formats, en una visió humana de gran impacte en què retrata l’ànima de la societat.

Klein neix l’any 1928 en una família de jueus hongaresos emigrants. El 1947 fa el servei militar a París i s’hi queda a viure. Cursa estudis a la Sorbona i va desenvolupant la voluntat d’unir pintura, arquitectura, fotografia i disseny. Arran d’un viatge a una illa dels Països Baixos, on s’havia estat el pintor Piet Mondrian –un dels seus ídols–, fotografia en blanc i negre les cases del camp, transformant-les en quadres geomètrics a l’estil del pintor. Aquest reportatge fotogràfic el porta, el 1952, a Vogue. El director artístic de la revista publica aquestes fotografies i això comporta el retorn de Klein a Nova York. D’aquesta manera, Klein va poder seguir la seva trajectòria, servint-se dels mitjans tècnics de la revista. És a Nova York on realitza les seves més famoses sèries de fotografia de carrer.

El 1964 la revista li va censurar una fotografia que es pot veure a l’exposició: una imatge en què apareixen dues models fotografiades en un carrer de Nova York, abillades amb elegants vestits vermell i verd, i on inclou un treballador negre assegut a l’aparador de la barberia del costat. Vogue retalla el treballador i la imatge publicada només les mostra a elles.

Klein és, sens dubte, un dels grans noms de la fotografia recent. La seva mirada va influir en algun dels nostres fotògrafs més importants, com ara Xavier Miserachs. Als seus 92 anys, en cadira de rodes, Klein ha inaugurat a Barcelona aquesta àmplia retrospectiva, que reuneix més de 200 obres i documents que reflecteixen les diferents facetes creatives de l’artista nord-americà, amb incursions en la fotografia de moda, la publicitat, la cinematografia i, fins i tot, la pintura.

La Pedrera – Sala d’exposicions
Passeig de Gràcia, 92
08008 Barcelona

Del 15 de juliol a l’1 de novembre de 2020
Horari: de 10.00 a 20.00 h

Tarifes:
Entrada general: 6 €
Entrada reduïda: 3 € – Majors de 65 anys, estudiants i persones amb discapacitat (igual o superior al 33%)
Entrada gratuïta – Menors de 12 anys, membres d’associacions professionals (ACCA, AICA, AECA, AMC, ICOM, ICOMOS), persones amb discapacitat (igual o superior al 65%) i acompanyants acreditats
Visites en grup (només amb reserva), a través del correu electrònic cultura@fcatalunyalapedrera.com o al telèfon 93 214 25 68. Cal reservar amb una setmana d’antelació.