Parlem amb Emilio Morenatti

Des del Fotoclub Poblenou i la revista Fotonou volem agrair el temps que amablement ens va dedicar l’Emilio a l’hora de fer aquesta entrevista.

A causa de la fallada tècnica d’un dels micròfons, el so dels vídeos no té la qualitat que desitjaríem. Us en demanem disculpes i esperem que gaudiu de l’entrevista.

Emilio Morenatti (Saragossa, 1969) és un fotògraf criat a Jerez de la Frontera que actualment resideix a Barcelona, concretament al barri del Poblenou.

El 1992 es va unir a l’Agència EFE i des del 2004 treballa exclusivament per a l’agència nord-americana Associated Press, de la qual és el cap de fotografia a Espanya i Portugal.

Sempre ha mantingut un compromís amb la informació sobre desastres, guerres i situacions de conflicte, cosa que el va portar a ser segrestat el 2006 a la ciutat de Gaza i a perdre una cama a conseqüència de l’explosió que va patir en un atemptat mentre viatjava amb forces militars nord-americanes per Kandahar (Afganistan) l’any 2009.

L’any 2021 va rebre el prestigiós Premi Pulitzer de fotografia per les seves instantànies dels primers mesos de la pandèmia de la covid-19 a Catalunya.

L’entrevista

Quan i per què vas venir a viure a Barcelona?
Per què vas triar el Poblenou per viure? Fas fotos al barri? Sobre què?
Què li diries ara a l’Emilio de 20 anys d’edat?
Et van segrestar a Gaza, t’han caigut bombes a prop i vas perdre una cama en un atemptat a l’Afganistan. Tot i això, recentment has tornat d’Ucraïna. D’on treus la força per tornar a les zones de conflicte?
En què es diferencia la guerra d’Ucraïna d’altres conflictes armats que has cobert?
Què és el que més t’interessa mostrar d’una guerra?
Com gestiones l’horror que veus en una guerra?
T’has emocionat mai rere la càmera? Ens pots explicar algun d’aquests moments?
Eres conscient del reconeixement que tindrien les teves fotografies en el moment en què les feies?
Has agafat avions per anar a fer fotos a l’altra banda del món. Paradoxalment, el premi més prestigiós t’ha arribat per fotografies fetes al costat de casa teva. N’extreus alguna reflexió, d’aquest fet?
El Pulitzer és el premi Nobel de la fotografia. Tems que el fet d’haver aconseguit aquesta gran fita et faci restar motivació?
Hem vist imatges espectaculars del volcà de La Palma de molts dels fotògrafs que van anar-hi, però tu vas manifestar: “La meva obsessió era no mirar el volcà”. Per què vas prendre aquesta decisió? Es tractava simplement d’una voluntat de diferenciar-se de la majoria?
Es pot trobar bellesa en una situació dramàtica?
Amb quin equip acostumes a treballar?

Gràcies, Emilio.

Entrevista: Jordi Mestrich