Robert Doisneau. La vida quotidiana a París

Robert Doisneau (Gentilly, França, 1912-1994) va començar la seva carrera en la fotografia el 1931 treballant com a aprenent amb el fotògraf modernista francès André Vigneau.

El 1934 es va unir a la fàbrica de Renault a Billancourt com a fotògraf industrial i publicitari. Doisneau va servir l’exèrcit francès durant la Segona Guerra Mundial, i posteriorment va tornar a París per treballar com a fotògraf independent.

El 1949 es va unir a l’agència de fotografia Rapho, cosa que li va permetre desenvolupar la seva carrera com a documentalista i com a fotògraf de moda durant tres anys.

A la dècada de 1950, Doisneau treballa per compte propi, i també col·labora amb diversos artistes i escriptors francesos, entre els quals el poeta Blaise Cendrars. Junts van col·laborar en un llibre de fotografies i poemes anomenat La Banlieue de Paris (1949).

A la dècada de 1960, Doisneau va fer proves amb la fotografia en color i va començar a treballar amb un estil més surrealista. Va fer fotos de paisatges urbans i de natura i va continuar documentant la vida quotidiana a París.

Durant la dècada de 1970, Doisneau es va centrar a retratar artistes, escriptors i personalitats culturals franceses, entre les quals Jacques Prévert i Jean Cocteau, i fins i tot el mateix Picasso. També va treballar per a diverses revistes i publicacions franceses proporcionant imatges per a les seves portades i reportatges.

A la dècada de 1980, la fama de Doisneau va assolir noves cotes gràcies a la publicació d’una col·lecció de les seves fotografies més famoses, que incloïa “Le Baiser de l’Hôtel de Ville” (El petó de l’Ajuntament), la seva icònica imatge de la parella besant-se als carrers de París. Amb aquesta fotografia aconseguiria un reconeixement a escala mundial que li canviaria la vida completament.

Robert Doisneau va morir el 1994, a l’edat de 81 anys, deixant darrere seu un llegat durador com un dels grans fotògrafs documentals i artístics del segle XX. La seva obra continua sent una font d’inspiració per a molts fotògrafs contemporanis i el seu nom sempre està associat amb la ciutat de París i el seu estil de vida bohemi i romàntic.

Tècnica i estil

Robert Doisneau utilitzava una Rolleiflex, que ha estat considerada una càmera mítica a la història de la fotografia. Va ser fabricada per la marca alemanya Rollei, i també la van fer servir figures com Richard Avedon, Robert Capa i Vivian Maier, per la seva facilitat d’ús.

Pràcticament la totalitat de la seva obra professional està feta en blanc i negre, a excepció d’una petita mostra en color dels anys vuitanta.

Doisneau va ser conegut pel seu treball com a fotògraf documental i es va convertir en un dels més influents i importants de l’escena artística francesa. Es va fer famós per la capacitat per capturar la vida quotidiana a París i per la seva habilitat per crear imatges poètiques i evocadores que semblaven capturar l’essència mateixa de la ciutat.

Al llarg de la seva carrera, Doisneau va capturar escenes de la vida quotidiana de París, incloent-hi imatges de nens jugant als carrers, parelles fent-se petons, treballadors, músics, artistes i escriptors.

El seu treball ha estat reconegut i premiat a escala nacional i internacional, i el seu llegat com a fotògraf documental continua sent rellevant i influent en la fotografia contemporània.

Premis i distincions

Robert Doisneau va rebre nombrosos premis al llarg de la seva carrera, entre els quals la Legió d’Honor i el Gran Premi Nacional de Fotografia. Va morir a París el 1994, però el seu llegat continua influint en la fotografia documental i en la representació de la vida quotidiana en la fotografia.

• 1949 – Premi Kodak de la crítica de fotografia a França
  • 1956 – Premi de fotografia de la Fundació Hasselblad a Suècia
  • 1957 – Gran Premi Nacional de Fotografia a França
  • 1960 – Premi Niepce, el premi més important de la fotografia francesa, atorgat per primera vegada el 1955
  • 1979 – Legió d’Honor, distinció atorgada pel govern francès en reconeixement als serveis prestats en benefici de la nació
  • 1981 – Premi internacional de la Fundació d’Art Contemporani del Japó
  • 1983 – Premi de la Societat Americana de Fotògrafs de Revistes
  • 1984 – Premi de l’Acadèmia de Belles Arts de Berlín
  • 1986 – Medalla d’Or de la ciutat de París
  • 1988 – Premi de l’Acadèmia d’Arts i Ciències Cinematogràfiques de França.

Publicacions destacades

• La Banlieue de Paris (1949) – Llibre que documenta la vida als suburbis de París
  • Les Parisiens tels qu’ils sont (1953) – Col·lecció de fotografies que mostren la vida quotidiana dels parisencs

Exposicions destacades

• “Palm Springs 1960” (1960) – Sèrie d’imatges en color preses a Palm Springs, Califòrnia.
  • “Six Photographes et Paris” (1965) – Col·lecció d’imatges que capturen l’essència de la ciutat de París.
  • “Un certain Robert Doisneau” (1978) – Retrospectiva del seu treball
  • “Robert Doisneau: Retrospective” (1992) – Retrospectiva del seu treball, publicada en anglès.

És important destacar que després de la mort de Doisneau, el 1994, es van publicar moltes altres col·leccions de les seves fotografies, incloent-hi algunes que no havien estat vistes abans. En general, la seva obra és àmpliament reconeguda com una de les més rellevants i influents a la fotografia documental i de la vida quotidiana.

Totes les imatges © Atelier Robert Doisneau, via robert-doisneau.com

Enllaços