Editorial

Bé, de mica en mica es va fent camí i d’aquesta manera arribem a la tercera revista de la nova temporada. Arribarà amb la calor de juliol, tot just abans de començar les vacances, i podrà ser un entreteniment a la platja, amb el sol, la nevera, la truita de patates i el nen amb la pilota fent la guitza.

Amb tot, ens plau fer-vos arribar, de nou, aquest compendi de fotografia, fet amb la col·laboració de tots els que formen la gran família del Fotoclub. Hi trobareu de tot, però sobretot il·lusió. La il·lusió de fer alguna cosa per a vosaltres, que tant us ho mereixeu.

Gràcies a tots els que ens han felicitat per la feina. Però encara voldríem arribar més lluny: saber què és el que us agrada més, què us agrada menys, què en trauríeu i què considereu que hi falta. Fem la revista per a vosaltres, i la vostra opinió és el més important.

Agraïm, i molt, les vostres felicitacions, com no podia ser d’altra manera. No obstant això, repeteixo (ja ho sé, soc molt pesat): en volem més. Amb tot, sabem que no arribem a complir totes les expectatives. No som perfectes, afortunadament; per això necessitem la vostra ajuda.

Ah, i si voleu explicar alguna cosa a la revista, ja ho sabeu: els vostres escrits seran molt ben rebuts.

Comencem!

Redacció Fotonou

Sumari

L’entrevista

Parlem amb Jordi Borràs

Jordi Borràs és un fotoperiodista especialitzat en qüestions socials, especialment en l’auge de l’extrema dreta.
Josep Maria March

Món fotogràfic

Les fotògrafes pioneres

Després de ser poc menys que ignorades durant el primer mig segle de la història de la fotografia, la darrera dècada del segle XIX es produeix una eclosió de dones fotògrafes.

Daniel Iglesias
Colors càlids i freds: psicologia, simbolisme, significat

Anem més enllà del concepte de colors càlids i freds i aproximem-nos a la seva psicologia, simbologia i significat com a factors a tenir en compte en l’àmbit de la fotografia.

Harry Gruyaert

Harry Gruyaert és un fotògraf belga que destaca pel tractament magistral i innovador del color i de les ombres.

Paco Monforte
David Hamilton

L’ascens i la caiguda de David Hamilton, fotògraf de gran èxit comercial a les dècades dels setanta i vuitanta pels seus retrats d’adolescents nues i seminues.

Joan Masats
El respecte, l’ètica i l’estètica

Una crítica a la fotografia oportunista d’éssers vius que prima l’estètica per sobre de la ètica.

Joaquim Surribas
Pedro Murillo Loras: fotografia de natura des dels 'hides'

Pedro Murillo Loras: fotografia de natura des dels ‘hides’

El fotògraf de natura Pedro Murillo ens parla sobre la importància dels “hides” per experimentar amb la fotografia de natura.

Tècnica

A retocar, que són dos dies

Un recorregut pels avantatges i inconvenients d’alguns programes d’edició d’imatges.

Les nostres fotos

La fotografía de calle: momentos efímeros

La fotografia de carrer és una oportunitat per capturar moments efímers que romanen en el temps.

Natxo López
I es va fer la llum

La màgia d’una fotografia de siluetes en un entorn gairebé oníric permet al seu autor compartir la vivència que ha donat peu a la fotografia, així com els elements tècnics per aconseguir-la.

Josep Maria Monge
La bassa de Can Dunyó

Presentació d’una zona humida d’alt valor ecològic, a prop de Barcelona, que ha esdevingut hàbitat d’ocells aquàtics i migratoris i nucli d’elevada biodiversitat.

Esports d’acció a Barcelona: l’Imagin Extreme

Una mostra de fotografies d’acció (skateboard, scooter…) en la competició internacional Imagin Extreme Barcelona.

El nostre club

El Fotoclub a les Festes de Maig i a la reobertura de la Torre de les Aigües

Crònica de la col·laboració del Fotoclub en dos destacats esdeveniments populars del barri: les Festes de Maig i la reobertura de la Torre de les Aigües.

Marga Alconchel

Equip de redacció